Coraz więcej doniesień naukowych świadczy o tym, że prawidłowe żywienie w pierwszych latach życia w znaczący sposób wpływa na ryzyko występowania chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość, choroby sercowo – naczyniowe,  czy miażdżyca w życiu dorosłym. Nawyki żywieniowe wyrabia się u dzieci od najmłodszych lat życia, wraz z wprowadzeniem do diety dziecka nowych produktów. Warto dołożyć starań, by dziecko poznało jak najwięcej smaków i aby było prawidłowo żywione. Na wprowadzenie nowych nawyków żywieniowych nigdy nie jest za późno.

Złe nawyki żywieniowe utrwalone w dzieciństwie tylko nasilają prawdopodobieństwo zachorowania, dlatego ich kształtowanie należy rozpoczynać tak wcześnie, jak tylko to możliwe. Wypracowanie odpowiednich przyzwyczajeń w okresie wczesnego dzieciństwa z pewnością zaprocentuje, zapewniając prawidłowy rozwój dziecka oraz zachowanie zdrowia i sprawności w życiu dorosłym.

W kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych dzieci najważniejszą rolę odgrywają rodzice. To od nich zależy co trafia do domu, czy rodzina aktywnie spędza wolny czas, czy stanowią dobry przykład dla swoich dzieci, ponieważ zwyczaje panujące w rodzinie są niepodważalnym wzorcem dla ich pociech. Prowadzone badania pokazują, że dzieci w Polsce jedzą coraz mniej owoców i warzyw oraz przetworów z mleka,  a wzrasta spożycie przez nie frytek i słodkich napojów, które z warzywami, owocami i mlekiem mają niewiele wspólnego. Konsekwencją  nieprawidłowego  odżywiania dzieci są: niedobór żelaza wapnia, żelaza, potasu itp.

Aby zachęcić dzieci do zjadania owoców i warzyw, picia mleka w oddziale przedszkolnym w Czermnie prowadzone były zajęcia o zdrowym odżywianiu. Przedszkolacy ustalili, co to jest zdrowie i co należy robić, aby być zdrowym. Podczas zajęć i zabaw dzieci poznały wartości odżywcze owoców,  warzyw i miodu. Dowiedziały się po co potrzebne są witaminy i w jakich produktach się znajdują. Wspólnie z nauczycielem utworzyli KODEKS ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA.
Przedszkolacy biorą udział w programach: „Owoce w szkole”, którego celem jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie liczby owoców i warzyw w codziennej diecie;  „Mleko w szkole” , którego celem jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych.

Aby utrwalić zasady żywienia dzieci dla rodziców i dzieci w listopadzie  wydana została gazetka przedszkolna „ Kajtek” poświęcona prawidłowemu odżywianiu. Zawierała ona artykuł dla rodziców pt. „Żywienie dzieci”, kodeks zdrowego przedszkolaka, tekst piosenki  „Witaminki”, przepis na sałatkę owocową  „Lambada”. W dziale „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo!” zamieszczono opowiadanie Heleny Bechlerowej pt. „Śniadanie zajączka” oraz wiersze o prawidłowym odżywianiu. Dzieci mogły dowiedzieć się, co zjadł miś Teodor na śniadanie kolorując obrazek wg kodu cyfrowego; sprawdzali „Kto co lubi?” łącząc zwierzątko z jego ulubionym pożywieniem; mogły też pokolorować obrazki umieszczone w gazetce.
Nauczyciel wraz z przedszkolakami skonstruowali także grę planszową pt. „Wyprawa po zdrowie”.

Celem gry było:
Przypomnienie i utrwalenie dzieciom prawidłowych nawyków żywieniowych
Wdrażanie pojęcia „Ruch to zdrowie”
 Gra prowadziła graczy do krainy zwanej  ZDROWOLANDIĄ. Jest to miejsce, gdzie wszyscy jedzą warzywa i owoce. Nikt tu nie choruje, wszyscy są szczęśliwi  i uśmiechnięci.
ZASADY GRY:
Dzieci podzielone były na dwie drużyny. Każda drużyna wybierała osoby, które próbowały jak najszybciej dla swojej drużyny dojść do mety. Grę rozpoczynała drużyna, która wyrzuciła jak największą liczbę.  Podczas wędrówki po zdrowie dzieci mogły trafić na pola, które oznaczały pułapki lub premie.
Pole czarne – czekasz jedną kolejkę
Pole czerwone – cofasz się o dwa pola
Pole żółte – posuwasz się cztery pola do przodu
Pole zielone – w nagrodę dostajesz dodatkowy rzut kostką
Białe pola – dzieci poruszają się swobodnie
Pole niebieskie -  drużyna przeciwników podaje ćwiczenie gimnastyczne,
które druga drużyna ma wykonać  
Pola zielone i żółte były premiowane, bo oznaczały zdrowy tryb życia. Pola czarne i czerwone – niewłaściwe zachowania zdrowotne.
Przedszkolacy aktywnie uczestniczyli w konstruowaniu gry, naradzali się jakie obrazki lub eksponaty umieszczać na kolorowych polach, aby spełniały zasady gry. Zgodnie współdziałali w grupach podczas wędrówki do Zdrowolandii.  Instruowali swoich przedstawicieli  (dzieci – żywe pionki w grze) jak mają się przemieszczać w grze np. „ zjadłeś chipsy, które są niezdrowe - za karę cofasz się o dwa pola”.
Drużyna, która wygrała w pierwszej turze gry udekorowana została sercami  - symbolem  Zdrowolandii. Podjęte przez nauczyciela działania pozwoliły dzieciom utrwalić zasady zdrowego odżywiania, pomogły także rodzicom zastanowić się nad tym, czy prawidłowo żywią swoje dzieci.
 

Opracowała p. T. Rzepecka 

GALERIA ZDJĘĆ